avatar Ten blog rowerowy prowadzi domino83 . Mam przejechane 26010.96 kilometrów w tym 2528.60 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 19.41 km/h i się wcale nie chwalę.

• Sprzęt Cross 5M

Łódź na weekend

Niedziela, 21 stycznia 2018 · dodano: 23.01.2018 | Komentarze 0

Witam i pozdrawiam wszystkich :) Weekend nie zapowiadał się na rowerowy ale w niedzielę przy okazji wizyty w Łodzi wziąłem swoje dwa kółka i pojechałem odwiedzić Łagiewnicki Las. To był mój cel na dzisiaj, pozostałe miejsca które odwiedziłem pojawiały się spontanicznie ;)
Na początek droga rowerowa wzdłuż al. Politechniki aż do al. Mickiewicza, skręcam w prawo i dalej DDR kieruje się do DK 14 w kierunku Łowicza.

TOP 5 na ul. Piłsudskiego w kategorii między 8 - 9 rano
TOP 5 na ul. Piłsudskiego w kategorii między 8 - 9 rano © Dominik

Kościół Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi
Kościół Najświętszego Imienia Jezus © Dominik

Cały czas na północ wzdłuż DK 14, mijam Kościół Świętej Teresy i postanawiam odwiedzić drugi co do wielkości w Europie Nowy Cmentarz Żydowski.

Kościół Rzymskokatolicki pw. św. Teresy
Kościół Rzymskokatolicki pw. św. Teresy © Dominik
Budowa kościoła rozpoczęła się w kwietniu 1950 r., ukończono ją w 1963. Wraz z ukończeniem budowy rozebrano starszy kościół z 1493 roku.

Kościół Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus i Świętego Jana BoskoKościół Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus i Świętego Jana Bosko © Dominik

Nowy Cmentarz Żydowski -  ul. BrackaNowy Cmentarz Żydowski - ul. Bracka © Dominik
Cmentarz w Łodzi założony w 1892 roku, położony w południowej części Bałut, na niewielkim wzniesieniu pomiędzy ulicami Bracką, Zagajnikową, Zmienną i Inflancką; największa w Polsce pod względem powierzchni nekropolia żydowska. W okresie II wojny światowej teren cmentarza znalazł się w granicach getta. Pozostałością po tym tragicznym okresie jest tzw. „pole gettowe”, miejsce masowych pochówków więźniów getta i wiele innych osobnych mogił z tego okresu. Ogółem na tym polu pochowano ponad 45 tys. osób.W 2015 cmentarz został uznany pomnikiem historii.

Mauzoleum Izraela Poznańskiego -Nowy Cmentarz Żydowski
Mauzoleum Izraela Poznańskiego -Nowy Cmentarz Żydowski © Dominik

Na cmentarzu dominują nagrobki w kształcie macewy, choć kwatery znajdujące się przy głównej alei mają charakter grobowców rodzinnych. Przy reprezentacyjnej alei stoi monumentalne Mauzoleum Izraela Poznańskiego. Spotkać tu można także grobowce innych łódzkich przemysłowców, m.in. Barcińskich, Jarocińskich, Katsenbergów, Kohnów, Prussaków, Rosenbllatów, Silberseinów, Stillerów. Można też znaleźć mogiły rodziców poety Juliana Tuwima i kompozytora Artura Rubensteina
Grobowiec Markusa i Teresy Silberstein - Nowy Cmentarz Żydowski
Grobowiec Markusa i Teresy Silberstein - Nowy Cmentarz Żydowski © Dominik

Dodam że aby zwiedzić nekropolię należy wykupić wstęp  w wysokości 9 PLN. Z cmentarza opuszczam trasę  wzdłuż DK 14 i zjeżdżam w ul. Wycieczkową i dojeżdżam do samego lasu. Po drodze miałem małą przygodę, wpadłem w poślizg i  "potłukłem się ", trochę w tym mojej winy ale droga  tego dnia też pozostawiała wiele do życzenia.

Las Łagiewniki
Las Łagiewniki © Dominik

Kapliczki św. Rocha i św. Antoniego - Las Łagiewniki
Kapliczki św. Rocha i św. Antoniego - Las Łagiewniki © Dominik

Dwie barokowe kapliczki drewniane, znajdujące się przy ul. Wycieczkowej 75 w Łodzi - Łagiewnikach. Zachowały się do czasów obecnych jako jedyne z całego zespołu franciszkańskich kaplic łagiewnickich, liczącego sześć obiektów.
O początkach kapliczek krążą liczne legendy, różniące się między sobą w szczegółach. Wszystkie jednak nawiązują do powstania kaplicy i objawień św. Antoniego w latach 70. XVII wieku, kiedy to właścicielami Łagiewnik była rodzina Żeleskich. Ponieważ święty ukazywał się w habicie franciszkańkim, sprowadzono wkrótce takowych braci oraz obraz św. Antoniego, który niebawem zasłynął licznymi łaskami. Po wielu staraniach, na mocy dekretu Kongregacji z 22 lipca 1680 r., Łagiewniki zostały ogłoszone jako miejsce cudowne, a franciszkanie uznani za pierwszych posiadaczy i stróżów tego miejsca.

Kapliczki św. Rocha i św. Antoniego
Kapliczki św. Rocha i św. Antoniego © Dominik

Po krótkiej rozmowie z Panem który pomógł mi wytyczyć dalszą trasę przejeżdżam lasem do sanktuarium

Sanktuarium św. Antoniego Padewskiego - ul. Okólna
Sanktuarium św. Antoniego Padewskiego - ul. Okólna © Dominik

Zbudowany w latach 1701–1723 barokowy, franciszkański kościół parafialny pw. św. Antoniego Padewskiego, znajdujący się w Łodzi - Łagiewnikach. Od 1946 r. zaliczany jest – wraz z przylegającym do niego klasztorem – do obiektów zabytkowych.
Figura św. Antoniego
Figura św. Antoniego © Dominik

Z sanktuarium zaczynam trasę powrotną ul. Łagiewnicką do ul. Zgierskiej. Odwiedzam oddział Muzeum Tradycji Niepodległościowych - wstęp bezpłatny. Ślad na zdjęciach to nie jest tłusty paluch a szkodzenie którego doznał obiektyw :(

Muzeum Tradycji Niepodległościowych Oddział Martyrologii Radogoszcz
Muzeum Tradycji Niepodległościowych Oddział Martyrologii Radogoszcz © Dominik

Mauzoleum i muzeum na Radogoszczu w Łodzi – zespół memoriałowy składający się z mauzoleum i muzeum w miejscu dawnego „Rozszerzonego Więzienia Policyjnego” , utworzonego 1 lipca 1940 w fabryce włókienniczej Samuela Abbego, spalonego w nocy z 17 na 18 stycznia 1945 r. wraz z ok. 1500 więźniami, największej niemieckiej zbrodni ludobójstwa dokonanej na obszarze Polski pomiędzy Bugiem a Odrą w okresie działań frontowych w 1945 roku.

Makieta Łódzikego Getta
Makieta Łódzkiego Getta © Dominik

Muzeum Tradycji Niepodległościowych - wystawa wewnątrz
Muzeum Tradycji Niepodległościowych - wystawa wewnątrz © Dominik

Muzeum Tradycji Niepodległościowych
Muzeum Tradycji Niepodległościowych © Dominik

Tu spoczywamy zamordowani w przeddzień wolności Imiona i ciała zabrał nam ogień Żyjemy tylko w Waszej pamięci Niechaj śmierć tak nieludzka nie powtórzy się

Z muzeum wyjeżdżam ul. Zgierską do ul. Zachodniej i Ogrodowej.

Echo wydarzeń z przed kilku lat - ul. Zachodnia
Echo wydarzeń z przed kilku lat - ul. Zachodnia © Dominik

Manufaktura
Manufaktura © Dominik

Czas miałem dobry godzina ok. dwunastej i kilka km do mety, więc jeszcze na ul.Ogrodowej zwiedziłem Stary Cmentarz

Mauzoleum małżonków Moenke - cmentarz prawosławny, ul. Ogrodowa
Mauzoleum małżonków Moenke - cmentarz prawosławny, ul. Ogrodowa © Dominik

Jedna z najważniejszych nekropolii w Łodzi. Cmentarz jest trójwyznaniowy – podzielony stosownie do wyznań na części: katolicką (11 ha), ewangelicką (9 ha) i prawosławną (niespełna 1 ha). Ponad 200 znajdujących się tutaj grobowców zostało wpisanych do rejestru zabytków. W 2015 Stary Cmentarz został uznany pomnikiem historii

Cmentarz ewangelicko-augsburski. Kaplica Karola Scheiblera
Cmentarz ewangelicko-augsburski. Kaplica Karola Scheiblera © Dominik

W 2006 roku kaplica trafiła na listę stu najbardziej zagrożonych zabytków świata, ogłaszaną co roku przez nowojorską World Monuments Fund.

Cmentarz ewangelicko-augsburski. Kaplica Karola Scheiblera - ul. Ogrodowa
Cmentarz ewangelicko-augsburski. Kaplica Karola Scheiblera - ul. Ogrodowa © Dominik

Z Ogrodowej dojeżdżam do Alei Włókniarzy a następnie ul. Wróblewskiego do al. Politechniki. Kiedy studiowałem na Politechnice nawet nie pomyślałem aby odwiedzić którekolwiek z powyższych miejsc dopiero zakup dwóch kółek sprawił że jestem tam gdzie chcę :) W sumie w niedzielę przejechałem 35 km, nomen omen w poniedziałek obchodzę 35 urodziny :)