avatar Ten blog rowerowy prowadzi domino83 . Mam przejechane 26434.94 kilometrów w tym 2568.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 19.39 km/h i się wcale nie chwalę.

• Sprzęt Cross 5M

Łódź - okolice

Niedziela, 25 lutego 2018 · dodano: 27.07.2019 | Komentarze 4

Od dłuższego czasu planowałem ponownie odwiedzić młyn w Ldzaniu i wszystko co będzie możliwe w okolicy :) Nadarzyła się okazja w niedzielę gdyż wieczorem dzień wcześniej przyjechałem do Łodzi. Jednak siedząc i planując trasę, przyszedł mi na myśl jeszcze pomysł odwiedzić Konstantynów i Lutomiersk. Przeglądając w mapach okolice całego powiatu Pabianickiego trafiłem na trasę Szlaku Frontu I Wojny Światowej. Postanowiłem do mojej trasy dodać cmentarz wojenny w Gatce k. Rzgowa, Las Rudzki, Pałac w Ksawerowie. Chyba tak ok 100 km to uzbierałem. Jedynie zapowiadane -14 stopni mogło ten plan pokrzyżować. Niestety tak się stało :( Wytrzymałem do Ksawerowa, mając do wyboru dalsza trasę do Ldzania i powrót w takiej temp. zrezygnowałem. Wróciłem do centrum około godz. 13, było trochę cieplej więc ruszyłem jeszcze wzdłuż al. Jana Pawła przez Drewnoską do Zachodniej. Po raz drugi  przegrałem z pogodą. Myślę że przyczyną był zbyt wcześny wyjazd, temp. wskazywała faktycznie - 14 stopni.
Poniżej  foto zapis mojej niedzielnej wycieczki :)

Cmentarz wojenny w Gadce Starej
Cmentarz wojenny w Gadce Starej - Pro Patria (łac. Za Ojczyznę) © Dominik

Spoczywają tu prochy żołnierzy z I wojny światowej poległych podczas bitwy pod Łodzią. Pochowani są tu także żołnierze armii niemieckiej polegli we wrześniu 1939 roku. Na początku lat 70. na cmentarz przeniesiono szczątki żołnierzy niemieckich i rosyjskich, złożone wcześniej na cmentarzu wojennym w Parku Wolności w Pabianicach.

Zespół
Zespół "Ruda Willowa" © Dominik

Zespół "Ruda Willowa" wyodrębniony został z obszaru chronionego krajobrazu "Dolina Neru" ze względu na wyróżniające się walory kulturowe oraz przyrodniczo-krajobrazowe. Cennym walorem przyrodniczym tego obszaru jest kompleks leśny Ruda Popioły, będący pozostałością rozległych lasów, które w XIX w. rozciągały się od Chojen przez Rudę, Rokicie i dalej na północ, aż do Zgierza. Jest to jednolity, pod względem siedliskowym obszar leśny, którego powierzchnię niemal w całości zajmuje grąd subkontynentalny. Na uwagę zasługują również ponad stuletnie, sztucznie nasadzone sosony. Na terenie dawnej posiadłości Kindermanów odnotowano stanowisko jednego z najstarszych i najbardziej okazałych na terenie miasta okazu kwitnącego i owocującego bluszczu pospolitego.
Walory krajobrazowe tego obszaru podkreśla interesująca, zróżnicowana rzeźba terenu, Stawy Stefańskiego oraz kilka zabytkowych willi z przełomu XIX i XX wieku, wpisanych do ewidencji zabytków o których mowa była wcześniej. ZP-K "Ruda Willowa" doskonale wpisuje się w system przyrodniczy miasta, spełnia funkcje korytarza ekologicznego oraz posiada wyróżniające się walory historyczne i edukacyjne.

Willa Teodora Steigerta na ul. Popioły, Łódź
Willa Teodora Steigerta na ul. Popioły, Łódź © Dominik

Najokazalsza drewniana willa Popiołów - wielokondygnacyjna, z biegnącymi wokół budynku ozdobnymi werandami. Niestety, jej stan jest obecnie opłakany - została podparta specjalnymi stemplami, gdyż groziło jej zawalenie. Mimo to jest do dziś zamieszkana.

Stawy Stefańskiego
Stawy Stefańskiego © Dominik

Kościół p.w. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Mary Panny - ul. Farna, Łódź
Kościół p.w. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Marii Panny - ul. Farna, Łódź © Dominik

Pałac Kindlera w Ksawerowie
Pałac Kindlera w Ksawerowie © Dominik

Pałac został zbudowany w 1898 roku przez Oskara Kindlera, znanego pabianickiego fabrykanta. Po śmierci Oskara w pałacu rządziły jego córki. Po wojnie pałac z majątkiem przejęło państwo, które zainstalowało tam szkołę rolniczą i gospodarstwo ogrodnicze. Na początku lat 90. XX wieku właścicielem pałacu był Łódzki Bank Rozwoju, który przystąpił do remontu rezydencji. Po roku 2000 rezydencja przeszła w ręce firmy z kapitałem holenderskim. Na przełomie 2011 i 2012 roku pałac nabył prywatny właściciel, który rozpoczął prace rewitalizacyjne zaniedbanego zabytku.

Zdjęcia wykonałem przy linii ogrodzenia, nie mogłem w żaden sposób (legalny) wejść na teren pałacu, działaniom "partyzanckim" natomiast nie sprzyjała pora dnia i kurtka  we fluorowym kolorze :)
Czas wracać do miejsca startu i małą rundę wzdłuż al. Jana Pawła

Kościół p.w. Najświętszego Zbawiciela - Aleja Włókniarzy, Łódź
Kościół p.w. Najświętszego Zbawiciela - Aleja Włókniarzy, Łódź © Dominik

27 września 1931 biskup Kazimierz Tomczak poświęcił kamień węgielny pod budowę kościoła parafialnego. Po niemal roku (25 września 1932) wybudowaną według projektu Władysława Kwapiszewskiego z modrzewiowych bali świątynię poświęcił ordynariusz łódzki biskup Wincenty Tymieniecki.

Z włókniarzy odbijam na wschód w okolice manofaki a dalej na ul. Piękną

Ul. Ogrodowa - Drewniany, modrzewiowy kościół p.w. Świętego Józefa Oblubieńca NMP © Dominik

Kościół ufundowany przez biskupa kujawskiego Antoniego Ostrowskiego w 1765 r. dla parafii Wniebowzięcia NMP w Łodzi. Na obecne miejsce przeniesiony w maju 1888 r. Drewniany, z bali modrzewiowych, na zewnątrz oszalowany, wewnątrz otynkowany. Od strony zewnętrznej zachowuje styl drewnianych kościołów polskich. Wnętrze świątyni utrzymane w stylu klasycyzmu o zabarwieniu barokowym, rozbudowany w latach 1911–1914. W 1934 r. wybudowano dzwonnicę murowaną, z zewnątrz obitą drewnem,  do której sprowadzono ze Śląska 3 dzwony spiżowe.