avatar Ten blog rowerowy prowadzi domino83 . Mam przejechane 26271.14 kilometrów w tym 2528.60 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 19.39 km/h i się wcale nie chwalę.

• Sprzęt Cross 5M

Schrony przedmościa Koło - Armia Poznań

Piątek, 2 marca 2018 · dodano: 02.03.2018 | Komentarze 7

W ubiegłym roku rozpocząłem poszukiwania miejsc związanych z walkami w 1939 r. schrony bojowe. Dzisiaj odwiedziłem punkty Armii Poznań z linii Przedmościa Koło, miejscowości Tarnowa oraz Smolina. Wyjeżdżam około dwunastej w kierunku zbiornka w Przykonie, następnie lasem przez Sacały, Brudzew doi Tarnowej.

Miejsce pamięci Powstańców Styczniowych poległych w bitwie pod Krwonami
Miejsce pamięci Powstańców Styczniowych poległych w bitwie pod Krwonami © Dominik

Wojciech z Brudzewa
Wojciech z Brudzewa © Dominik

Tarnowa, schron bojowy - linia przedmoście Koło
Tarnowa, schron bojowy - linia przedmoście Koło © Dominik

Budowa schronów i umocnień polowych w rejonie Koła (w promieniu ok. 6 km od miasta) rozpoczęła się w lipcu 1939 roku. Prace prowadziła Grupa Robocza "Koło" - grupa fortyfikacyjna nr 31, kombinowana kompania z 68 i 70 pp, jedna kompania z dyspozycji gen. Altera a także 240 robotników. Jednostki, które obsadzały ten rejon (oddziały 17 i 25 DP) wycofały się bez podejmowania walk w kierunku na Ozorków.

Schron bojowy, jeden z sześciu w okolicy
Schron bojowy © Dominik

W okolicy która odwiedziłem znajduje się 11 schronów - Rusocice, Smolina, Tarnowa. Część ukryta w lesie wymaga niestety pozostawienia naszych dwóch kółek. Teraz jest najlepsza pogoda do ich poszukiwań, latem obiekty są dobrze maskowane przez roślinność.

Trasa :
Kategoria 50 km, Samotnie, Zimą

lukasik
| 08:53 sobota, 19 stycznia 2019 | linkuj bardzo bym prosił, o fotkę wnętrza drewnianego kościółka w Sobocie
meteor2017
| 09:20 sobota, 17 marca 2018 | linkuj My tak o d przypadku do przypadku jak jesteśmy przejazdem to jakieś pojedyncze schrony sobie pooglądamy - a to właśnie pod Kołem, a to nad Narwią, pod Bełchatowem. Pod Mławą sobie więcej obejrzeliśmy, ale tam jest ich tyle, że całego dnia by nie starczyło (a też byliśmy przejazdem).

Dokładniej zwiedziliśmy (to znaczy wszystkie zachowane schrony) punkty oporu właśnie pod Strońskiem, Lubcem i ten następny w lesie pod Szubienicą i Magdalenowem. Tutaj nasza relacja z tych dwóch ostatnich:

Ten okeszowany pod Lubcem faktycznie interesujący... to znaczy może nie tyle sam schron, bo ten jest typowy obserwacyjny, co jego otoczenie, które jest... nieco dziwne.

Dalej w lesie pod Szubienicą schron nr 11 jest bardzo ciekawy, bo nie zdążyli położyć stropu i jest jakby jego przekrój, gdy się patrzy z góry.

Warto też zahaczyć będąc w okolicy o punkt oporu Faustynów, bo z tego co widzę schrony mają swoje nazwy (odciśnięte w betonie).
domino83
| 11:30 piątek, 16 marca 2018 | linkuj Dzisiaj na spokojnie spojrzałem na mapę i zobaczyłem okolicę podanego schronu w miejscowości Lubiec - jadę tam :) Już w ubiegłym roku szykowałem się zobaczyć uroczysko a schrony są w sąsiedztwie ;) Dziękuję. Podaną stronę użytkuję ale ostatnio interesowały mnie w wlkp.
| 07:16 piątek, 16 marca 2018 | linkuj Ten w Strońsku widziałem, drugiego nie. Moja trasa przebiegała z Warty do Grabna, następnie w stronę Łasku (młyny na Grabi). Tak jak wspomniałem poniżej w tym roku chcę jeszcze raz odwiedzić okolice, może dalej na północ - Konopnica, Osjaków, Wieluń
meteor2017
| 17:03 wtorek, 13 marca 2018 | linkuj Kiedyś zahaczyliśmy o dwa północe schrony Przedmościa Koło... tylko dwa symboliczne, bo byliśmy w kilkudniowej trasie.

A dwa inne na odcinku Armii Łódź nawet osobiście okeszowałem :-)
domino83
| 14:54 poniedziałek, 12 marca 2018 | linkuj Jestem zainteresowany, jednak to plan na przyszłość. Chciałbym jeszcze przejechać linią Armii Łódź - J.Jeziorsko, okolice Warty i Sieradza, Strońsk, Bieleń - odbywa się tu największa inscenizacja walk z 1939, tereny Paku Krajobrazowego Międzyrzecza Warty i Widawki. Taka trasa na raz gdyż odwiedzałem kolejno po kolei. Dziękuję za pomysł ;)
przemekturysta
| 09:13 sobota, 10 marca 2018 | linkuj Polecam "Szlak Przedmościa Bydgoskiego". Jest to co prawda szlak pieszy, ale rowerem też można go przejechać.