avatar Ten blog rowerowy prowadzi domino83 . Mam przejechane 26384.41 kilometrów w tym 2568.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 19.39 km/h i się wcale nie chwalę.

• Sprzęt Cross 5M

Między Warta a Nerem

Niedziela, 29 lipca 2018 · dodano: 14.08.2018 | Komentarze 1

Jakiś czas temu znalazłem mapę atrakcji turystycznych gm. Uniejów, pomyślałem że to dobry pomysł na nową trasę. Pierwszy objazd już był, dzisiaj drugi z wizytą na Zamku Biskupów Gnieźnieńskich oraz w średniowiecznej uniejowskiej kolegiacie.
Wyjeżdżam bardzo późno, godzina 13.00 i do osiemnastej przejeżdżam małą pętle liczącą niecałe 50 km. Wracając do domu wzdłuż krajowej wpadłem na trop nielegalnego składowania odpadów. Następnie byłem świadkiem jak kierowca kombajnu zrywa przewód telefoniczny, dopiero moje wymachiwanie rękoma sprawiło że zatrzymał się. Przewód szedł jak sznurek z kłębka.

Kolejka przy wejściu na baseny termalne. Uniejów
Kolejka przy wejściu na baseny termalne. Uniejów © Dominik

Nad brzegiem Warty nie jest lepiej. Uniejów
Nad brzegiem Warty nie jest lepiej. Uniejów © Dominik

Kwatera żołnierzy niemieckich poległych pod Uniejowem w 1914 r
Kwatera żołnierzy niemieckich poległych pod Uniejowem w 1914 r © Dominik

Nie mogłem rozszyfrować, prawdopodobnie ku pamięci poległych w 1914. HELDEN - bohaterowie © Dominik

Czerwona tabliczka. Skotniki
Czerwona tabliczka. Skotniki © Dominik

Skotnicki Pasikonik
Skotnicki Pasikonik © Dominik

Mogiła powstańcza. Wilamów
Mogiła powstańcza. Wilamów © Dominik

średniowieczna kolegiata w Uniejowie
„Soli Deo honor et gloria” (Samemu Bogu i jedynie Jemu cześć i chwała) Kolegiata w Uniejowie © Dominik

Uniejów - Kolegiata p. w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Uniejowie
Uniejów - Kolegiata p. w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Uniejowie © Dominik

Tablica przy wejściu do kolegity
Tablica przy wejściu do kolegiaty © Dominik

Sarkofag bł. Bogumiła - Uniejów
Sarkofag bł. Bogumiła - Uniejów © Dominik

Co do osoby Św Bogumiła, to wiadomo że to on koronował króla Bolesława Śmiałego, a w słynnym zatargu z biskupem Stanisławem ze Szczepanowa opowiedział się po stronie władcy. Prawdopodobnie po śmierci biskupa Stanisława i wygnaniu króla arcybiskup złożył urząd, opuścił Gniezno i wiódł niemal eremicki żywot w pustelni na wyspie u ujścia Neru do Warty (w pobliżu Dobrowa). Tam zmarł w opinii świętości. Beatyfikacji doczekał się w 1925 r. Papież Pius XI ogłosił arcybiskupa Bogumiła "błogosławionym lub świętym"
Z kolegiaty wyruszyłem na zamek, zwiedzić sale rycerską - wstęp wolny, otwarta od godziny 14.

Sala rycerska, eksponaty
Sala rycerska, eksponaty © Dominik

Rekwizyty z filmu
Rekwizyty z filmu "Krzyżacy" © Dominik

Szabla kontuszowa
Szabla kontuszowa "Miłość Ojczyzny Największym Prawem" © Dominik

Kasa, kasa i jeszcze raz kasa
Pod Grunwaldem oskubaliśmy  ich co do grosza
Pod Grunwaldem oskubaliśmy ich co do szeląga © Dominik

Nielegalne wysypisko przy DK 72, granica województw oraz obszaru chronionego
Nielegalne wysypisko przy DK 72, granica województw oraz obszaru chronionego © Dominik

Urwany przewód ciągnie się za kombajnem