avatar Ten blog rowerowy prowadzi domino83 . Mam przejechane 26434.94 kilometrów w tym 2568.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 19.39 km/h i się wcale nie chwalę.

100 - 200 km

W towarzystwie. Podjazd pod Kalisz

Niedziela, 17 marca 2019 · dodano: 07.04.2019 | Komentarze 3

W czwartek dzwoni do mnie Daniel i pyta o plany na weekend, odpowiadam że jeszcze ich brak. Proponuje mi zwiedzanie okolic Konina lub Kalisza. To tyle, którego dokładniej miasta to nie ustaliliśmy. Decyzja zapadła dopiero podczas trasy.
Wyruszamy 8.30. Pierwotnie mieliśmy ruszać pół godzinki wcześniej ale zaspałem :( Na zewnątrz słonecznie i wietrznie.
Pierwsza cześć naszej trasy to lokalne drogi naszej rodzimej gminy a następnie jednej z ościennych. Po raz pierwszy w tym roku      ruszam na zachód. W planie jest poszukiwanie koźlaka, minimum jeden na wycieczkę:D cmentarz ewangelicki, okazała sosna - pomnik przyrody. Daniel prowadzi a trasa bardzo przypada mi do gustu, dużo przebiega pośród lasów i już na pierwsze danie jesteśmy u stóp nie wielkiego wzniesienia w miejscowości Poroże Stare, na którym znajduje się cmentarz ewangelicki.

Tablica Nadleśnictwa
Tablica Nadleśnictwa © Dominik

O miejscu informuje tablica ustawiona przez Nadleśnictwo Turek i oprócz odnowionego nagrobka z piaskowca to tyle dbałości o to miejsce.

Na cmentarzu Ewangelickim w Porożu Starym
Na cmentarzu Ewangelickim w Porożu Starym © Dominik

Odnowiony nagrobek
Odnowiony nagrobek © Dominik

Po co to komu, a na co to ruszać, nie lepiej na gruz to rozebrać, ziemie rozkopać. Myślę że takie zdania padają pod adresem podobnych miejsc. Na to miast co mnie najbardziej poirytowało to ciągle trawiąca nasze społeczeństwo zaraza śmieciarzy. Tego dziadostwa jest pełno, coraz to nowe osoby są infekowane tym smrodem jebanego wygodnictwa i braku odpowiedzialności. Ich poczynania widzieliśmy tuż przed samym cmentarzem. OK. Jak już wcześniej napisałem słoneczko pięknie przygrzewało, dokonując rozkładu PET którego to ulatniające związki roznosił wiosenny wiatr.
Następny punkt naszej trasy to miejscowość Malanów, gdzie możemy zobaczyć drewniany kościół oraz przykościelną dzwonnicę.

Kościół p. w. Św Stanisława i Mikołaja. Malanów
Kościół p. w. Św Stanisława i Mikołaja. Malanów © Dominik

Notujemy wizytę w małym sklepiku i ruszamy na północ. Chcemy zobaczyć osobliwa sosnę, która stanowi pomnik przyrody a jej obwód to skromne 330 cm. Poszukiwania zajmują nam trochę czasu a w dodatku Daniela sprzęt dopadła awaria. Jednak uporawszy się z problemem dostajemy odpowiednie namiary od przypadkowo spotkanej osoby i ruszamy. Pierwotnie cel mieliśmy osiągnąć poruszając się lasem ale ... wyszło jak wyszło, dojeżdżamy do wojewódzkiej Turek - Kalisz i kierujemy się na północ do Celestynowa. Po drodze niespodzianka, taki okaz.

Dąb w miejscowości Prażuchy Nowe
Dąb w miejscowości Prażuchy Nowe © Dominik

Kolejny wpisany jako pomnik przyrody, o obwodzie 660 cm. W końcu zjeżdżamy z DW i kręcimy dokładnie na cel.

Sosna w Celestynach
Sosna w Celestynach © Dominik

Tabliczka z informacją
Tabliczka z informacją © Dominik

Chwila odpoczynku i zaczynamy poszukiwania kolejnego cmentarza ewangelickiego. Jest tu gdzieś w okolicy ale nie możemy dokładnie namierzyć położenia.

Tylko kręcić
Tylko kręcić © Dominik

W końcu :) Tak samo jak poprzedni umiejscowiony w na małym wzniesieniu, z tym że tutaj to już ruina. Po dawnym metalowym parkanie pozostały tylko narożne fragmenty.

Najlepiej zachowane
Najlepiej zachowane © Dominik

Cmentarz Ewangelicki w celestynach
Cmentarz Ewangelicki w Celestynach © Dominik

Za to u podnóża wzniesienia kozia ekipa :D

Osobliwe towarzystwo
Osobliwe towarzystwo © Dominik

Po chwili na poszukiwania moich zagubionych rękawic wracamy do wojewódzkiej a że nam jeszcze mało kaemów to zapada decyzja wizycie w Kaliszu, a jaaak ;) Trasa  wojewódzką, z niekorzystnym wiatrem oraz licznymi górkami. Nie będzie łatwo a przed nami około 30 km.
Mijamy Ceków, Morawin oraz Kamień gdzie rowerzystów wita się piękną asfaltową DDR ale nie długa oaza spokoju potrwała.

Patriotyczny móral
Patriotyczny mural © Dominik

Ponownie wjeżdżamy na wojewódzką i na wysokości lasu przed Skarszewem chwila odpoczynku a raczej chwila na poszukiwanie miejsca pamięci.

Miejsce pomięci żołnierzy  Kaliskiej 25 Dywizji
Miejsce pomięci żołnierzy Kaliskiej 25 Dywizji © Dominik

Stąd już bez postoju dojeżdżamy do do Kalisza a raczej przejeżdżamy przez Kalisz robiąc zakupy na Orlen. Na zwiedzanie nie ma czasu gdyż oznaczałoby to powrót o zmroku. Jak dla mnie to niby nic nowego ale w sumie nowa trasa i to jeszcze nieśmigana, niech tak będzie. Mijamy zakłady Heleny (czerwona oranżada - opałówka, to był hicior) i kierujemy się na Opatówek a następnie przez  Koźminek, Lisków oraz Dobrę jesteśmy w domu. Co się odwlecze to nie ucieknie jest i koźlak :D

No i jest koźlak
No i jest koźlak © Dominik

Wracam około dziewiętnastej, wcześniej odprowadzając Daniela.

Kulturalnie w Łodzi

Niedziela, 10 marca 2019 · dodano: 18.03.2019 | Komentarze 3

Na niedziele zaplanowałem wycieczkę do Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Powód ? W jego zbiorach znajduje się eksponat który odnaleziono nad brzegami J. Jeziorsko a dokładniej mowa o zbroii rycerskiej z Siedlątkowa. Nie tak olśniewającej jak ta którą widziałem na Skowronka blogu - wpis z wizyty w Wieluniu ale ale... Tutaj chodzi o fakt że jest to znalezisko z mojej okolicy, basta i tyle :P
Wyjeżdżam dokładnie o ósmej rano, kierując się na Zagaj, Skęczniew.

Drugie życie koźlaka. Skęczniew
Drugie życie koźlaka. Skęczniew © Dominik

Dalej wzdłuż tamy, kawałek wojewódzką i odbijam na południe do miejscowości Drużbin, następnie na wschód przez lokalne drogi do Małynia.

O poranku nad Wartą
O poranku nad Wartą © Dominik

Tutaj poległ dowódca Konfederatów Barskich -Wawrzyniec Potocki  21.VI.1771
Tutaj poległ dowódca Konfederatów Barskich -Wawrzyniec Potocki 21.VI.1771 © Dominik

W trakcie zaliczam postój na całkiem malowniczym przystanku. Jest to jeden z punktów turystycznego szlaku "Folkowe Przystanki".

Folkowe Przystanki
Folkowe Przystanki "Ojczyzna" Jacek Malczewski © Dominik

W Małyniu melduje się około dziesiątej, chwila na fotkowanie okolicy, młynu rzecznego na Nerze.

Młyn rzeczny w miejscowości Małyń
Młyn rzeczny w miejscowości Małyń © Dominik

Sam młyn zwiedziłem w ubiegłym roku za co jestem wdzięczny Panu, który mnie po całym obiekcie oprowadził.

Śluza w Małyniu
Śluza w Małyniu © Dominik

Wzdłuż Neru. Z prawej strony na horyzoncie zarys wieży kościelnej w Kazimierzu
Wzdłuż Neru. Z prawej strony na horyzoncie zarys wieży kościelnej w Kazimierzu © Dominik

Pogoda dopisuje
Pogoda dopisuje © Dominik

Stąd kierunek w stronę Lutomierska, w końcu zobaczyć most tramwajowy na Nerze oraz pozostałości zamku. Tyle że dla odmiany zamiast do Kwiatkowic a później wojewódzką, jadę bardziej bezpieczną trasą. Tym samym kręcę na północ w kierunku Puczniewa, popełniając małą gafę jadę krótko szutrem i przez Jerwonice jestem na miejscu.

Spiętrzenie przed turbiną. Puczniew, rzeka Ner
Spiętrzenie przed turbiną. Puczniew, rzeka Ner © Dominik

W jednym z wpisów MarcinGT piszę że MPK zwija linię 43 z miasteczka więc i może most też zniknie.

Most tramwajowy na Nerze
Most tramwajowy na Nerze © Dominik

Od mostu jadę pod klasztor chciałbym zobaczyć to co zostało z zamku.

Następny do zwiedzania
Następny do zwiedzania © Dominik

Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, klasztor salezjanów
Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, klasztor salezjanów © Dominik

Tyle zostało z zamku. Z prawej strony zamurowana brama.
Tyle zostało z zamku. Z prawej strony zamurowana brama. © Dominik

Salezjańska Szkoła Muzyczna w Lutomiersku
Salezjańska Szkoła Muzyczna w Lutomiersku © Dominik

Opuszczając Lutomiersk wjeżdżam na wojewódzką i tak raz, dwa przez Konstantynów dojeżdżam do al. Włókniarzy.

Łódź Bajkowa. Maurycy i Hawranek
Łódź Bajkowa. Maurycy i Hawranek © Dominik

Łódź ul. Konstantynowska
Łódź ul. Konstantynowska © Dominik

Następnie trochę się zakręciłem i zamiast dobić do Placu Wolności ja urządziłem defiladę przez całą "pietryne" zaczynając od al Piłsudskiego. Gapili się wszyscy jakby roweru nie widzieli i faceta w kasku.  Zapomniałem że piotrkowską jeździ się dla lansu a kask nie wpisuje się w ten kanon. Gdybym miał czarne "pingle" wielkości lusterek samochodowych, siedzenie opuszczone tak że kolanami dotykasz podbródka. Tak, to by uszło. Zlałem to wszystko i zameldowałem się w miejscu docelowym. Tutaj mały problem, nie ma żadnych stojaków. Z małym oporem portiera udaje mi się zostawić rower w przedsionku. Wstęp do muzeum to koszt 9 PLN. Na pierwszy ogień dział numizmatyczny a następnie dział archeologiczny, historia złotego do wolności oraz dział etnograficzny.

Zbiory Muzeum
Zbiory Muzeum © Dominik

Zbroja rycerska z Siedlątkowa
Zbroja rycerska z Siedlątkowa © Dominik

Kuźnia talentu
Kuźnia talentu © Dominik

Bez tabletu i konta facebook
Bez tabletu i konta facebook © Dominik

Z muzeum pędzę "pietryną" na południe do ul. Obywatelskiej. Korzystam z gościnności cioci :) dwie godziny rekonesansu i uciekam na pociąg do Łęczycy. Jadąc na dworzec uświadomiłem sobie że dzisiaj mija rok od wypadku którego doznałem w tym miejscu.

Mija rok od wypadku
Mija rok od wypadku © Dominik

Od tamtej pory stałem się bardzo ostrożny, zielone światło sygnalizatora może tyle znaczyć co bilet do nieba (nie myl ze sławą)
Jeszcze zanim wsiadłem do składu zaczęło padać. Kurdę, znowu powrót w deszczu a do tego już po zmroku :( Ominąłem te wszystkie DW nadkładając około 10 km i tak w strugach deszczu dojeżdżam do domu :) Było warto, mam jeszcze  jeden podobny pomysł. W okolicach Koła - Grzegorzew z rzeki Rgilewki wydobyto niemieckie działo pancerne Sturmgeschütz IV - niszczyciel czołgów. Eksponat ma się całkiem dobrze w poznańskim Muzeum Broni Pancernej. Jeśli już jestem przy dużym kalibru to w okolicach Warty wydobyto należący do Armii Czerwonej czołg Valentine , tyle że ten jest w rękach prywatnych.

Prawie sto

Niedziela, 27 stycznia 2019 · dodano: 27.01.2019 | Komentarze 2

Pierwszy od trzech tygodni cały weekend wolny. Trzecia zmiana to ciężki orzech do zgryzienia. W sobotę tak nieskrepowanie tylko na chwilkę chciałem odpocząć a obudziłem się dzisiaj o trzeciej rano. Co tu począć, nie mogłem już usnąć więc lepiej zaplanować trasę. Mierzyłem tak po 100 km w jedną : Kruszwica, Włocławek, Płock, Łowicz. Później doszedłem do wniosku poczekamy z tymi pomysłami do wiosny. Poczekałem aż troszkę widoczność się poprawi i tak chyba 7.30 wyjechałem w kierunku Uniejowa a następnie do Felicjanowa. Trasa tak jak ostatnio lasem, a następnie asfalt. W Felicjanowie ktoś zwija asfalt, więc jadę w las :)

W zimowej szacie, Felicjanów
W zimowej szacie, Felicjanów © Dominik

I tak brodząc w śniegu przejeżdżam chyba 2 km gdy pojawia się możliwość jazdy asfaltem jeszcze raz stawiam na las. Przekraczam Pisie, która przypomina mały strumyk i wyjeżdżam w okolicy przejazdu kolejowego na magistrali węglowej.

Rzeka Pisia
Rzeka Pisia © Dominik

Przed przejazdem
Przed przejazdem © Dominik

Torowisko
Torowisko "węglówki" © Dominik

Od przejazdu już asfaltem kieruje się do miejscowości Ner a następnie do Wartkowic, po drodze mijam zagrodę z .... no właśnie nie wiem...

Ładne stadko
Ładne stadko © Dominik

W kierunku Wartkowic
W kierunku Wartkowic © Dominik

Ner, Wartkowice
Ner, Wartkowice © Dominik

Mijam bez postoju Wartkowice, Gostków Stary i kieruje się na Łęczycę, na ddr masakra. W lasach było lepiej niż na niej. Jadę do najbliższego wiaduktu na A2 i odbijam na wschód. W okolicy brakuje mi odwiedzin położonej nie daleko jednostki wojskowej :) Może się zaciągnę :D

O ja %%&^%$  ścieżka do Łęczycy
U trzymanie ciągu pieszo roweroweg w kierunku Łęczycy © Dominik

Autostradę przecinałem chyba cztery razy i tak się w pewnym momencie zakręciłem że jadąc technicznym musiałem objechać przez pola i jakieś gospodarstwo. Pewnie jeszcze spali więc nikt nie zauważył jak sunę :) Jakby tego było mało straciłem orientacje co do terenu i zacząłem kierować się w przeciwnym kierunku. Dopiero krótka pogaducha pod sklepem wyjaśnia wszystko.

Technicznym wzdłuż A2
Technicznym wzdłuż A2 © Dominik

W drodze do celu
W drodze do celu © Dominik

W końcu dojeżdżam do celu, mały postój i trochę fotek.

Kościół p. w. św. Jakuba Apostoła, Leźnica Wielka
Kościół p. w. św. Jakuba Apostoła, Leźnica Wielka © Dominik

W sąsiedztwie parafialnego kościoła rozciąga się ogrodzenie jednostki wojskowej a za nim koszary.

Ciekawe sąsiedztwo
Ciekawe sąsiedztwo © Dominik

Fota przez kraty
Fota przez kraty © Dominik

Niestety to nie cyrk ani lunapark i nie ma budki z biletami. Z jednostki miałem w końcu zacząć kręcić do Łęczycy ale zmiana planu. Jadę jeszcze nad pobliski zalew a później uciekam w kierunku powrotnym.
Połowy nad zalewem
Połowy nad zalewem © Dominik

Jeszcze przed Gostkowem pierwszy posiłek, gastronomia na przystanku autobusowym banany i herbatka malinowa.

Herbatka malinowa. Wasze zdrowie ;)
Herbatka malinowa. Wasze zdrowie ;) © Dominik

Pałac w Gostkowie Starym
Pałac w Gostkowie Starym © Dominik

Z Wartkowic aby uniknąć monotonii i wracać po tej samej trasie kręcę trochę na południe w kierunku Poddębic i lokalnymi do Uniejowa, dalej krajową do zjazdu do leśnictwa i do domu.

Warta, most w Uniejowie
Warta, most w Uniejowie © Dominik

Dom - Uniejów - Felicjanów - Ner - Wartkowice - Leźnica Wielka - Gostków Stary - Wartkowice - Polesie - Szarów - Uniejów  - Leśnictwo - Dom

OrientAkcja 10

Sobota, 15 września 2018 · dodano: 23.10.2018 | Komentarze 3

Długo oczekiwany start w cyklu rajdów na orientację. Jednym słowem to co lubię ;-) Dziesiąta edycję Orient Akcji gości Męka koło Sieradza.

Rowerowa brać. Fot. Renata
Rowerowa brać. Fot. Renata © Dominik

Wśród uczestników dostrzegam kolegę, który brał udział w poprzednich startach i mieszka w nie tak dalekim sąsiedztwie. Dla mnie dzisiejszy start miał być zupełną nowością ze względu na chęć samodzielnego przejazdu. Jednak kiedy spotkałem właśnie Daniela pojawiła się wizja kooperacji. Ok, wybija godzina startu, mapy rozdane i komu w drogę temu rower :)

Rozdanie map. Fot. Renata
Rozdanie map. Fot. Renata © Dominik

No i gdzie ten Daniel się podział ? Straciłem go z oczu na chwile i już plan w rozsypce. Kurcze ale mnie paraliż złapał, zupełna trema. Chwile zajęło mi dopasowanie się do sytuacji i jadę. Kierunek Sieradz i do pierwszego PKT 22 "Koniec nasypu". Przede mną dwie osoby, no to pierwszy i ostatni raz siadam na ogonie z myślą że taki sposób będzie dobry na przetarcie :) Punkt w bardzo ciekawym położeniu, cień elewatora i sąsiedztwo zakładu karnego.

Elewator Sieradz
Elewator Sieradz © Dominik

Dalej już sam, wpadam na wojewódzka ucinając pogawędkę z chłopkami którzy suną busem do pracy. Pada propozycja że obwiozą mnie gdzie chce :) Całkiem sympatyczna ekipa która wypuszcza mnie na na wahadle pierwszego i pozwala całe zwężenie tak przejechać. Następny PKT 20 "Górka" Zjeżdżam z wojewódzkiej i lasem jadę do nie czynnej już żwirowni, tutaj to ja pomogłem. Ekipa poszła na wchód ja na zachód. Donośnym okrzykiem informuje o znalezieniu celu.

PKT 20
PKT 20 "Górka" © Dominik

Następnie poświęcam chwile na opracowanie co dalej. Odpuszczam pobliski PKT 11 mimo że dojazd prosty a sam punkt ponoć nikomu nie sprawił trudności. Jadę na dwójkę PKT 2 "Obniżenie terenu" Kiedy tylko zaczyna się las moje schwalbe połyka piachu i ledwo ledwo dowlekam się do lampionu. Bez chwili postoju wracam do asfaltowej drogi i ponownie w las w kierunku czternastki PKT 14 "Grobla" , na miejscu trochę się zakręciłem ale w sukurs przyszła mi druga osoba i razem znajdujemy to co nas interesuje. Dalej polnymi ścieżkami obieram kierunek do PKT 13 " Obniżenie wału", okolice Rezerwatu Jamno.

W kierunku następnego PKT
W kierunku następnego PKT © Dominik

Następny do kolekcji
Następny do kolekcji © Dominik

Trafiam bez problemu, tylko ta cyfra mnie przeraża "13", pamiętam jak cały czas coś sam do siebie mówiłem na temat pecha. Moje zaklinania nic nie wskórały cała reszta rajdu to pasmo błędów wynikających z roztargnienia. Zwłaszcza z tego ostatniego słynę jak mało kto. Najpierw robię taki najazd że piloci naszego LOTu byli by ze mnie dumni. Piękne kółeczko od zachodu Prusinowic, prawie jak 737 z zapytaniem przez które okno ma wpaść. W końcu udaje się odpowiednio najechać gdzie na miejscu czekała już ekipa wertująca mokradła.
No nic dołączam się aż w końcu PKT 7 "Koniec ścieżki" jest zdobyty. W pobliżu pkt. znajduje się miejsce lądowania zestrzelonej polskiej maszyny w 1939 r. Oglądam strzelam kilka fotek. Chwilami wydawało mi się że zdobywam tylko ten pkt dlatego że był w sąsiedztwie tego miejsce. Widziałem łosia z Dłutówka to czemu nie zobaczyć czapli z Prusinowic.
Następny cel PKT 15 "Skrzyżowanie przecinek" trochę lasem, trochę asfaltem a na kluczowym skrzyżowaniu wymieniam się informacjami z innym uczestnikiem. Dane bezcenne ale i tak poszło problemowo. Jakoś mój wzrok był utkwiony na wysokości ok 1,80 m a punkcik nisko i jeszcze zacieniony. Byłem w tym miejscu chyba trzy razy. No nic pędzimy ile sił na PKT 10 "Skraj polanki" Trasa fragmentem Łódzkiej Magistrali Rowerowej znakowanej na czerwono. Tu zakończył się dla mnie rajd :( Odpuszczam mimo że wydaje się że jestem we właściwym miejscu. Dojeżdżam do DW 710 i kieruje się do miejscowości Włyń a z tamtąd w kierunku bazy z myślą o zebraniu jeszcze kilku pkt. Plan jak szybko powstał tak szybko się rozleciał Tak zacząłem cisnąć na bazę że mijam wszystkie zjazdy do kolejnych miejsc PKT 25, PKT 16, PKT 12, PKT 5, PKT 8 W sumie pkt. gwarantowały mi pełną pule na trasie Mega. To był mój najsłabszy występ, 7 pkt. Zrealizowałem kuponik żywnościowy i tak sobie wszedłem w pogaduchy :) Daniel przyjechał później ale z kompletem. Mówił że dwa razy czekał za mną, raz przy samym wyjeździe z bazy a drugi przy pierwszym punkcie. Panie Dominiku, kup okulary :D Oczywiście dla najlepszych medale a dla wszystkich basen który wyrasta w samym środku lasu.

Dla najlepszych. Fot. Renata
Dla najlepszych. Fot. Renata © Dominik

Na koniec niespodzianka. Fot. Renata
Na koniec niespodzianka. Fot. Renata © Dominik

Mapa przejazdu

Nadwarciański Park Krajobrazowy

Niedziela, 9 września 2018 · dodano: 02.10.2018 | Komentarze 6

Długo odkładana trasa wokół Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego ale jak mówi powiedzenie "co się odwlecze, to nie uciecze" Wyjeżdżam o 4.00 w kierunku Koła na pociąg relacji Koło - Konin 6.44 Na miejscu dowiaduje się o remoncie trakcji i komunikacji zastępczej. Jakoś udaje mi się przekonać p. konduktor do przewozu roweru, formalnie nie można więc powrót jest nie pewny. Nie byłbym zdziwiony gdyby nie fakt że kiedy próbowałem kupić bilet dzień wcześniej cały czas przewoźnik miał dostępną opcje biletu z rowerem. OK. Pomińmy to zamieszanie, zamiast składu puszczono dwa niskopodłogowe autobusy do których na całej trasie wsiadaj raptem trzy osoby. Desant kończy się w Konie na ulicy dworcowej, skąd kieruje się na most Unii Europejskiej do miejscowości Posoka i wjeżdżam na Nadwarciański Szlak Rowerowy, kierunek Sławsk, Rzgów, Zagórów, Białobrzeg, Pyzdry. Chłodno, dół na krótko góra w wiatrowce

Most Unii Europejskiej, Konin
Tereny zalewowe Warty
Warta widok z mostu, kierunek Stare Miasto
Most Unii Europejskiej, Konin © Dominik

Rzeka Powa, PosokaPowa, Posoka © Dominik

Kapliczka przy skrzyżowaniu
Ku pamięci. Rumin
Kapliczka przy skrzyżowaniu © Dominik

Po wyjeździe z miejscowości Sławsk, przejeżdżam nad A2 i wjeżdżam w granice parku. Cały czas asfaltem Rzgów, Zagórów aż do Białobrzegu, nawet DDR asfaltowa ale wszystko kończy się w wyżej wymienionej miejscowości, tutaj niebiesko znaczony rowerowy pokrywa się z czerwonym.

Rycerz Marcin ze Sławska
Rycerskie story
Rycerz Marcin ze Sławska © Dominik

Kościół p. w. św. Jakuba Apostoła, Rzgów k. Konina
Kościół p. w. św. Jakuba Apostoła, Rzgów k. Konina © Dominik

Pierwsza wzmianka o Rzgowie jako posiadłości lądzkiego klasztoru cystersów znajduje się w tzw. przywileju Mieszka Starego z 1145 r.

Pierwsze oznaki powagi miejsca
Pierwsze oznaki powagi miejsca © Dominik

Kapliczka, Skokum
Ołtarz w kapliczce
Chwała, cześć i pamieć
Przydrożna kapliczka w Skokum © Dominik

Im bliżej Pyzdr tym bliżej historii średniowiecza
Im bliżej Pyzdr tym bliżej historii średniowiecza © Dominik

Pomnik Niepodległości, Zagórów
Tablica z historia bojów zagórowian
Pomnik Niepodległości, Zagórów © Dominik

Jeszcze jedno ujecie
Ku pamięci.
Kościół p. w. św. Apostołów Piotra i Pawła. Zagórów © Dominik

Od Białobrzegu najpierw delikatny szuter, tłuczeń a później od małego odcinka w lesie nadchodzi On, Pan Piachu który rozłożył się na całej szerokości.

Dalej w klimacie nadwarciańskim
Dalej w klimacie nadwarciańskim © Dominik

Piachu znad Warty
Piachu znad Warty © Dominik

Sam zaszczyt
Kawałek kamienistej linii brzegowej
Dalej wzdłuż Warty
Sam zaszczyt © Dominik

Zauważyłem że piachu upodobał sobie pas pod lasem więc daje kierunek bliski linii brzegowej. Wystarczy to na pewną chwile, muszę odbić z powrotem aż w końcu dojeżdżam do miejsca wniesienia umocnień Warty, szlak wiedzie poniżej. Chaszcze nie takie duże jak je malowali :) Z resztą z korony widok pierwsza klasa.

Wjazd na koronę wału
Wjazd na koronę wału © Dominik

Nie tak zarośnięty jak mi opisysywano
Nadwarciańskie łąki, raj dla ptactwa
Widok z korony o wiele atrakcyjniejszy
Widok z korony o wiele atrakcyjniejszy © Dominik

Tak dojeżdżam do okolic Pyzdr, przed wjazdem uciekam na południe asfaltem zobaczyć pomnik poświęcony bitwie pod Pyzdrami, miejsce walk w okresie powstania styczniowego. Nie wracam tą sama trasą ale wojewódzką jadę już do samych Pyzdr. Mały odpoczynek, fotki, zwiedzam na co czas pozwala. Szkoda że w imię tego wyrachowania poświęciłem muzeum :(
Pomnik Bitwy pod Pyzdrami. Powstanie styczniowe
Pomnik Bitwy pod Pyzdrami. Powstanie styczniowe © Dominik

Podczas Powstania Styczniowego (1863-65) przeprowadzono łącznie ponad 1200 bitew, potyczek i zbrojnych starć. Wśród ważniejszych z nich wymienia się bitwę pod Pyzdrami. Na miejscu bitwy ustawiono niepozorny i dość nietypowy pomnik. Poświęcono go „zranionej sośnie”, w którą trafiła pierwsza armatnia kula.

Pyzdry, widok z mostu na Warcie
Pyzdry, widok z mostu na Warcie © Dominik

Pierwsza wzmianka o Pyzdrach pochodzi z 1232, kiedy książę wrocławski Henryk I Brodaty zdobył Kalisz i zajął księstwo kaliskie. Pyzdry są jednym z najstarszych miast lokacyjnych w Wielkopolsce – z 1257 pochodzi wzmianka o anonimowym wójcie, dowodząca funkcjonowania tu stabilnego ośrodka miejskiego. W 1331 miasto zostało spalone przez Krzyżaków. Podczas panowania Kazimierza Wielkiego miasto zostało otoczone murami i wybudowano potężny czworoboczny zamek.

Kościół p. w. Ścięcia Głowy św. Jana Chrzciciela. Pyzdry
Kościół p. w. Ścięcia Głowy św. Jana Chrzciciela. Pyzdry © Dominik

Mural historyczny. Pyzdry
Mural historyczny. Pyzdry © Dominik

Kościół p. w. Narodzenia NMP, Pyzdry
Kościół p. w. Narodzenia NMP, Pyzdry © Dominik

Krzyże choleryczne, cmentarz w Pyzdrach
Krzyże choleryczne, cmentarz w Pyzdrach © Dominik

Rozpoczynam drogę powrotną, droga wojewódzka ale ruch umiarkowany. Jedynie mam mały mętlik z powodu jeszcze niesprecyzowanego samego dojazdu do mojego M. Czy upierać się przy powrocie pociągiem do Koła i tu już są dwie opcje: do Konina asfalt lub teren. Może  jednak do domu wrócić o własnych siłach ? Powiem szczerze że wszystkiego było trochę ;)  Kierunek Rataje, Ciążeń, Ląd, Lądek, Ratyń, Golina, Konin. W Ratajach zapoznaje się z historią miejsca zapisaną na ławeczce, okazuje się że tematyczne ławeczki rozlokowane są w całej okolicy - tego wywiad mi nie meldował :D

Rozpoczynam powrót

Dzieje Dąbrowskich
Historia z ławeczki
Dzieje Dąbrowskich © Dominik

Ciążeń to miejsce gdzie na chwilkę zatrzymuje się aby schrupać kilka ryżowych wafli i " ofotkować " pałac a w miejscowości Ląd spędzam chwile w ogrodzie klasztoru cystersów.

Brama pałacowa, Ciążeń

Opis historyczny

Zespół pałacowy - dawna rezydencja biskupów poznańskich
Pałac w Ciążeniu - filia biblioteki Uniwersytetu w Poznaniu, dawna rezydencja biskupów poznańskich © Dominik

Późnogotycki kościół parafialny p. w. św. Jana Chrzciciela. Ciążeń
Późnogotycki kościół parafialny p. w. św. Jana Chrzciciela. Ciążeń © Dominik

Kierunek Ląd
Kierunek Ląd © Dominik

Z Wieśkiem nie było gadki, w niedziele nie robię i tyle. W drodze do Lądu
Z Wieśkiem nie było gadki, w niedziele nie robię i tyle. W drodze do Lądu © Dominik

Ląd. Mogiła powstańców
Ląd. Mogiła powstańców © Dominik

Kolejne atrakcje :)
Kolejne atrakcje :) © Dominik

Wyższe Seminarium Duchowne księży salezjanów.
Wyższe Seminarium Duchowne księży salezjanów. © Dominik

Fundatorem klasztoru cysterskiego w Lądzie był sam książę wielkopolski Mieszko III Stary. Po kasacie zakonu cystersów klasztor lądzki był przejściowo użytkowany przez kapucynów, a obecnie mieści się tutaj Wyższe Seminarium Duchowne księży salezjanów.
Po opuszczeniu opactwa ostatecznie ucinam możliwość krótszej bezpośredniej drogi powrotnej. Wystarczyło przeprawić się mostem do Zagórowa a dalej to już bajka :) Dzieje się tak na rzecz  dojazdu do pomnika ukrytego w lesie, miejsca przysięgi POW oraz próby dojazdu do Konina wzdłuż rzeki, fragment szlaku czerwonego. Naturalnie muszę jeszcze wpaść do Lądku :)

Po raz kolejny w terenie, fragment szlaku czerwonego. Widok na opactwo.
Po raz kolejny w terenie, fragment szlaku czerwonego. Widok na opactwo. © Dominik

Tablica przy pomniku
Pomnik upamiętniający przysięgę z 1918 roku członków obwodu słupeckiego Polskiej Organizacji Wojskowej. © Dominik

Kościół św. Mikołaja. Lądek
I jeszcze jedno do albumu z wycieczki.
Kościół św. Mikołaja. Lądek © Dominik

Próby mają to do siebie że wychodzą lub nie, mylę się raz i to wystarczy aby mnie wepchnąć na asfalt do Goliny a następnie na DK 92 w kierunku Konina. Po drodze mijam jeszcze kilka wg. mnie atrakcji ale ostatnie foto pada nad brzegiem Warty. Dopiero przy wyjeździe z Konina jadąc przez starówkę robię kilka.

Wzdłuż Warty, widok na kościół w Lądku
Wzdłuż Warty, widok na kościół w Lądku © Dominik

Dzisiaj widzimy się ostatni raz.
Dzisiaj widzimy się ostatni raz. © Dominik

Slup Koniński. Najstarszy drogowskaz w Polsce
Opis. Precyzja z kart historii
Słup Koniński. Najstarszy drogowskaz w Polsce © Dominik

Pierwotnie słup stał u stóp konińskiego zamku, wzniesionego przez króla Kazimierza III Wielkiego, strzegącego przeprawy przez rzekę Wartę i stanowiącego element linii obronnej przed zagrożeniem krzyżackim. Wspomniany zamek został poważnie uszkodzony w czasie „potopu szwedzkiego”, a następnie w 1707 r., w trakcie niszczącej kraj wojny północnej, i od tego czasu popadał coraz bardziej w ruinę. W tej sytuacji mieszkańcy Konina w roku 1828 uroczyście przenieśli słup na obecne miejsce, nieopodal najstarszej konińskiej świątyni, kościoła farnego pod wezwaniem św. Bartłomieja.

Kościół p. w. św. Bartłomieja. Konin
Kościół p. w. św. Bartłomieja. Konin © Dominik

Na dworcu PKP jestem na dwie godziny przed planowanym odjazdem, to samo co w Kole. Roweru nie przeważą a jeszcze autobus puszczą tylko jeden :( No nic zjadam chińszczyznę w przydworcowym barze i jadę ile fabryka daje aby zdążyć przed zachodem słońca wpaść na DDR zaczynającą się pod Turkiem. Następnie dojazd około 20 km do domu. Mam ochotę wrócić tutaj powtórnie a co najmniej przejechać odcinek wschodni  nadwarciańskiego szlaku ale tym razem od J. Jeziorsko do Pyzdr. Ktoś chętny ?

Tum oraz Łęczyca - wycieczka z Mateuszem

Niedziela, 5 sierpnia 2018 · dodano: 18.08.2018 | Komentarze 4

Plany osobiste przedłożyłem na bok i wybrałem wspólną wycieczkę z Mateuszem w okolice gdzie grasuje Diabeł Boruta a król Kazimierz utkną na mokradłach Bzury. Okolica bogata w historie z okresu średniowiecza jak i działań wojennych z 1939 r. W planie mieliśmy odwiedzić jeszcze Piątek ale odłożyliśmy to na przyszłość a w zamian zwiedziliśmy skansen w Kwiatkówku. Wracając Mateusz złapał gumę i to był dla niego na dzisiaj koniec wycieczki, 4 km spaceru na parking. Ostatnie około 20 km pokonałem sam.

W drodze do Łęczycy
W drodze do Łęczycy © Dominik

Miejsce pamięci żołnierzy poległych w 1914 r.
Miejsce pamięci żołnierzy poległych w 1914 r. © Dominik

Kościół p. w. św. Andrzeja Apostoła
Kościół p. w. św. Andrzeja Apostoła © Dominik

Pozostałości murów miejskich
Mury obronne w Łęczycy
Mury obronne w Łęczycy © Dominik

Ratusz w Łęczycy
Ratusz w Łęczycy © Dominik

Pomnik upamiętniający poległych w bitwie pod Bzurą
Pomnik upamiętniający poległych w bitwie pod Bzurą © Dominik

Bzura, widok w kierunku północnym
Bzura, widok w kierunku północnym © Dominik

Widok na kolegiate oraz grodzisko
Widok na kolegiatę oraz grodzisko © Dominik

Zniszczenia kolegiaty w 1939
Zniszczenia kolegiaty w 1939 © Dominik

Chrzcielnica XIV/XV w. Najstarsza w zachowana średniowieczna pokrywa stożkowa
Chrzcielnica XIV/XV w. Najstarsza w zachowana średniowieczna pokrywa stożkowa © Dominik

Kościół św. Mikołaja

Moje ulubione, Pełczyska © Dominik

Pochmurna niedziela

Niedziela, 1 lipca 2018 · dodano: 14.07.2018 | Komentarze 6

Wycieczka nad Jezioro Głuszyńskie - Kujawy, zakończona niepowodzeniem :( Deszcz, deszcz i jeszcze raz deszcz sprawił że musiałem pospiesznie zarządzić taktyczny odwrót. Jednak coś zawsze udało się zobaczyć. W galerii dużo fot. z chmurami, tego dnia bacznie obserwowałem niebo i to co nadciąga z północy.

Chmurki w drodze do Koła
Chmurki w drodze do Koła © Dominik

Cały dzień ten sam klimat
Cały dzień ten sam klimat © Dominik

Koło, ulice po ulewie
Koło, ulice po ulewie © Dominik

Warta, widok z mostu w Kole
Warta, widok z mostu w Kole © Dominik

Przed wyjazdem z miasta odwiedziłem stacji paliw i ruszyłem dalej na północ.

Kościół Wniebowzięcia Maryi Panny, Dęby Szlacheckie
Kościół Wniebowzięcia Maryi Panny, Dęby Szlacheckie © Dominik

Wiatrak Kozłowy, Przystronie
Wiatrak Kozłowy, Przystronie © Dominik

Dalej sady i jeszcze raz sady, wiśnie, jabłka, czereśnie i coś kosmicznego 20 ha plantacja borówki amerykańskiej. Hmmm ile to pojemników :D ?

Droga pomiędzy plantacjami
Droga pomiędzy plantacjami © Dominik

Pierwszy nie koniecznie planowany punkt wycieczki Jezioro Lubotyńskie.

Coś się zbliża
Coś się zbliża © Dominik

Kładka przy brzegu, Jezioro Lubotyńskie
Kładka przy brzegu, Jezioro Lubotyńskie © Dominik

Grom w raju, Bru i Spence już sobie odpuścili :D
Grom w raju, Bru i Spence już sobie odpuścili :D © Dominik

Tutaj podróż mogła się już zakończyć, wszedłem na łódkę która zaczęła upływać, ufff jest zacumowana ;) Następny punkt to Rezerwat Kawęczyńskie Brzęki, tutaj mała przygoda. Ścieżka znikła i jechałem po macku przez chaszcze do prześwitu lasu, o mały włos słuch by po mnie zagiął. To nie był skraj lasu tylko koniec dużego wzniesienia, w ostatniej chwili zwolniłem i po krawędzi zjechałem do torowiska. Nie mam fot. ale na prawdę  się wystraszyłem.

Rezerwat Kawęczyńskie Brzęki
Rezerwat Kawęczyńskie Brzęki © Dominik

Tablica inormacyjna
Tablica informacyjna © Dominik

Fragment magistrali węglowej
Fragment magistrali węglowej © Dominik

Po opuszczeniu rezerwatu uświadomiłem sobie że nadciąga niezła ulewa, odwrót i koniec na dzisiaj. Dalsza droga na północ nie miała sensu. Schronienia udzielono mi jeszcze zanim mnie dopadło to coś co zawisło.

Rozkaz do odwrotu
Rozkaz do odwrotu © Dominik

Wracając, tuż przed Kołem następna fala.

Jeszcze trochę niech wytrzyma

Kościół Rzymskokatolicki p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego © Dominik

Kościół Rzymskokatolicki bernardynów, Koło
Kościół Rzymskokatolicki bernardynów, Koło © Dominik

Koło opuszczam kręcąc ile sił, zmoknąć czy zmoknąć :D o to jest pytanie. Odpowiedź, zmoknąć w innym terminie.

okolice odkrywek KWB Adamów
Okolice odkrywek KWB Adamów © Dominik

Zachmurzone konkretnie
Zachmurzone konkretnie © Dominik

Na najwyższych obrotach
Na najwyższych obrotach © Dominik

Mapa

Grobowce sprzed 3500 lat - wycieczka na Kujawy

Niedziela, 15 kwietnia 2018 · dodano: 20.04.2018 | Komentarze 2

Pomysł na wycieczkę narodził się w grudniu ubiegłego roku ale ze względu na szybko już zapadający zmrok nie był realizowany,  natomiast o samym miejscu czytałem już dużo wcześniej, tylko umknęło mi z pamięci. Z resztą w ostatnich dwóch latach robiłem podjazdy do miejsca od zachodu - Izbica Kujawska, kilkukrotnie od wschodu - Przedecz ale zawsze coś. Miejsce znajduje się na trasie pomiędzy tymi dwoma miastami i w każdym jest coś atrakcyjnego pod względem turystycznym. Dodam że ostatnia moja wizyta na Kujawach zaprowadziła mnie do Włocławka ;)
Kierując się dobrze znaną trasą w kierunku Koła w miejscowości Sarbice, zjeżdżam na prom rzeczny w Kozubowie. W tym miejscu na Warcie przebiega granica woj. wielkopolskiego oraz łódzkiego, powiat poddębicki.

Od promu jadę w kierunku Chełmna nad Nerem, trochę wałami Warty, reszta droga asfaltowa. Jeszcze przed Chełmnem opuszczam woj. łódzkie i ponownie jestem w wielkopolskim, tak będzie do samych Kujaw.

Wały przy rzece Warta, okolice promu w Kozubowie
Wały przy rzece Warta, okolice promu w Kozubowie © Dominik

Drogi lokalne mają swoje uroki m.in. biegające to tu to tam małe kajtki, co najmniej dwa razy testowały moje przygotowanie fizyczne ;) Kajtusie były szybkie  tylko na krótkim dystansie, jeden sprinter gnał mnie dość długo dzwoniąc łańcuchem po jezdni. Jakoś po tym kardio dojeżdżam do Chełmna.

Most na rzece Ner, Chełmno
Most na rzece Ner, Chełmno © Dominik

Kościół Narodzenia NMP w Chełmnie
Kościół Narodzenia NMP w Chełmnie © Dominik

W sąsiedztwie kościoła znajduje się Muzeum byłego niemieckiego obozu zagłady Kulmhof. Muzeum obejmuje dwa miejsca:Chełmno – muzeum w Spichlerzu, ruiny pałacu, teren badań archeologicznych. Las rzuchowski – teren cmentarza, pomnik, Ściana Pamięci, upamiętnienia, pawilon muzealny. Dzisiaj byłem tylko w pierwszej części ale cmentarz w lesie rzuchowskim już widziałem.

Spichlerz, Muzeum byłego niemieckiego Obozu Zagłady Kulmhof w Chełmnie
Spichlerz, Muzeum byłego niemieckiego Obozu Zagłady Kulmhof w Chełmnie © Dominik

Niemiecki obóz zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem był ośrodkiem masowej, natychmiastowej zagłady Żydów w Kraju Warty (Warthegau). Został uruchomiony w grudniu 1941 r. Eksterminacji dokonywano w samochodach – mobilnych komorach gazowych, przy użyciu gazu spalinowego. Ciała ofiar wywożono do oddalonego o 4 km Lasu Rzuchowskiego. Tam grzebano zwłoki w mogiłach o długości od 60 do 230 m. W nocy z 17 na 18 stycznia 1945 r w czasie ewakuacji SS-mani dokonali ostatniej egzekucji. Ze spichlerza wyprowadzono więźniów piątkami mordując ich strzałami w tył głowy. Zdesperowani więźniowie, zamknięci w spichlerzu, podnieśli bunt, zabili dwóch oprawców. Wtedy spichlerz wraz z więźniami Niemcy podpalili. Śledztwo prowadzone po wojnie przez sędziego Władysława Bednarza z Sądu Okręgowego w Łodzi ustaliło liczbę zamordowanych na 350 tys. Najniższą – 152 tys. ofiar ustalono na procesie w Bonn w latach 60. XX wieku. Najbardziej prawdopodobną jest liczba ok. 200 tys. zamordowanych

Tablica upamiętniająca ofiary obozu Kulmhof
Tablica upamiętniająca ofiary obozu Kulmhof © Dominik

W pierwszej kolejności wymordowano Żydów z okolicznych gett: Koła, Kowali Pańskich, Kłodawy, Izbicy Kujawskiej. Od stycznia 1942 r. zaczęto przywozić do Chełmna Romów z Łodzi, z tamtejszego, utworzonego jesienią 1941 r., obozu ( Ziegeunerlager ), a następnie Żydów z getta łódzkiego oraz Żydów z Niemiec, Czech, Austrii, których jesienią 1941 r. osiedlono w Łodzi. Latem 1942 r. wskutek rozkładania się ciał w grobach masowych i zagrożenia epidemiologicznego wstrzymano transporty. Rozpoczęto wydobywanie zwłok z grobów i palenie ich w polowych krematoriach. W marcu 1943 r. zapadła decyzja o likwidacji obozu.

Z Chełmna kieruje się w stronę Kłodawy. Jadąc trasą Uniejów - Dąbie - Kłodawa oszczędziłbym kilka km ale nigdy bym się nie spotkał z tym urokliwym niedzielnym gościem :)

Niedzielne spotkanie :) Umień
Niedzielne spotkanie :) Umień © Dominik

Jeszcze przed Kłodawa w Pomarzanach mijam pozostałości dworku -  zachowała się jedynie brama wjazdowa, SALVE  - witaj. Następny checkpoint to to przejście kolejowe, cmentarz w Kłodawie i postój na stacji paliw.

Brama wjazdowa do parku i dworku rodziny Błędowskich, Pomarzany
Brama wjazdowa do parku i dworku rodziny Błędowskich, Pomarzany © Dominik

Kościół pod wezwaniem świętego Floriana i Sebastiana, Kłodawa
Kościół pod wezwaniem świętego Floriana i Sebastiana, Kłodawa © Dominik

Na drugim miejscu wśród zabytków Kłodawy znajduje się zespół obiektów cmentarnych kościoła filialnego.Obecny kościół drewniany został zbudowany w roku 1557. Był gruntownie restaurowany w latach 1846-1847. W latach 1847-1878 pełnił funkcję kościoła parafialnego. Na cmentarzu znajdują się również groby, stanowiące miejsca pamięci narodowej. Przy północnej części parkanu znajduje się zbiorowy grób żołnierzy Wągrowieckiego Batalionu Obrony Narodowej, którzy zginęli w czasie nalotu niemieckich samolotów na Kłodawę w dniu 12 września 1939 r.
Po odpoczynku na stacji ruszam przez miasto w kierunku Przedcza, przy okazji zauważam niemiecki bunkier, którego nigdy nie widziałem. Dobrze zamaskowany wśród dwóch nasypów. Spostrzegłem przypadkiem myląc ulice po wyjeździe ze stacji. Wg. tab. informacyjnej, projekt samego Führera III Rzeszy - dopracowany przez odpowiednie osoby.

Schron łączności, Kłodawa
Schron łączności, Kłodawa © Dominik

Tablica informacyjna
Tablica informacyjna © Dominik

Dalej przejeżdżam ul. Kardynała Wyszyńskiego, fotografuje kościół parafialny

Kościół parafialny pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Kłodawa © Dominik

Tablica upamiętniająca, Kłodawa
Tablica upamiętniająca, Kłodawa © Dominik

i pozostaje mi ostatnia prosta licząca około 10 km do Przedcza

Kujawy witają, pierwszy raz w tym roku
Kujawy witają, pierwszy raz w tym roku © Dominik

Przez kilkanaście lat Przedecz (pod nazwą Mosburg) pozostawał pod władaniem krzyżackim. Do Polski wrócił na mocy pokoju kaliskiego w 1343 r. Kazimierz III Wielki dostał Przedecz od biskupstwa gnieźnieńskiego w 1347 r. w ramach wymiany za inne miejscowości i niezwłocznie rozpoczął budowę zamku (ukończoną w 1360 r.).

Wieża zamkowa i dawny kościół ewangelicki, Przedecz
Wieża zamkowa i dawny kościół ewangelicki, Przedecz © Dominik

Średniowieczny zamek wzniesiony został za czasów Kazimierza Wielkiego, prawdopodobnie przed rokiem 1360. Wzgórze zamkowe miało pierwotnie kształt kolisty o średnicy ponad 90 metrów. Sam zamek był murowany, a dookoła niego stały drewniane domy, tworząc wspólnie miasteczko otoczone wysokim na 11 metrów murem obronnym. Wejście było możliwe przez murowaną bramę oraz przez most zwodzony. Do wschodniej ściany warowni przylegała – istniejąca do dziś – okrągła wieża o średnicy 7,5 metra. Była to typowa wieża obronna (donżon), w której w razie zdobycia zamku, pewna grupa mieszkańców mogła schronić się i kontynuować walkę. W podziemiach mieściło się więzienie. Od wieży w kierunku jeziora ciągnął się mur, na którym co pewną odległość znajdowały się wieżyczki. Cała warownia otoczona była fosą, która połączona była z jeziorem. Fragment zamku zajmowała kaplica, w której, zgodnie poleceniem króla Kazimierza Wielkiego, do 1543 r. odprawiano trzy msze święte w ciągu tygodnia.

Baszta zamkowa
Baszta zamkowa © Dominik

Z pod baszty jest piękny widok na kościół parafialny.

Kościół św. Rodziny w Przedczu
Kościół św. Rodziny w Przedczu © Dominik

Wzgórze zamkowe otacza fosa, która łączy się z Jeziorem Przedeckim

Z Przedcza trasa wchodzi w decydujący etap, wyjeżdżam w kierunku Włocławka a następnie w kieruje się do miejscowości Rybno i Błenna. W Błennej do Parku Kulturowego prowadzi mnie kierunkowskaz.

Kierunek Izbica Kujawska

Park Kulturowy Wietrzychowice © Dominik

Grobowiec nr 1 kulury megalityczne, Park w Wietrzychowicach
Grobowiec nr 1 kultury megalityczne, Park w Wietrzychowicach © Dominik

Nazywane kujawskimi piramidami ( Wietrzychowice, Gaj, Sarnów ) powstały około 1000 lat przed obiektami w Egipcie. K
amienne grobowce zaczęto wznosić w pierwszej połowie IV tysiąclecia przed naszą erą. Największe i najsłynniejsze obiekty na terenie polski powstały właśnie w okolicach Izbicy Kujawskiej. Najsłynniejszą budowlą megalityczną jest Stonehenge w Anglii.

Część grobu nr 1 znajdująca się przy akwenie
Część grobu nr 1 znajdująca się przy akwenie © Dominik

Akwen wodny, teren parku w WietrzychowicachTeren parku w Wietrzychowicach © Dominik

W parku wyznaczony jest pieszy szlak, z zakazem jazdy rowerem. Całość dobrze oznakowana w postaci tablic informacyjnych przy każdym stanowisku.

Tablica informacyjna przy grobie nr 1
Tablica informacyjna przy grobie nr 1 © Dominik

Na obecną chwilę, miałem przejechane około 60 - 70 km, stwierdziłem że to mało :) i ruszam do Izbicy Kujawskiej. Prężnie rozwijającego się przez wieki miasta, któremu " potop szwedzki " wyrządził niewyobrażalne szkody. W 1735 roku miasto niemalże całkowicie spłonęło.

Kościół p.w. św. Floriana z XVI w. Izbica Kujawska
Kościół p.w. św. Floriana z XVI w. Izbica Kujawska © Dominik

Popiersie Fryderyka Chopina, Izbica Kujawska
Popiersie Fryderyka Chopina, Izbica Kujawska © Dominik

W Izbicy mieszkała i pracowała przez ok. 8 lat Justyna Krzyżanowska, matka Fryderyka Chopina. Ochrzczona w tutejszym kościele parafialnym.

Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Izbica Kujawska
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Izbica Kujawska © Dominik

W rynku miasta oprócz popiersia Fryderyka Chopina interesujący jest również pomnik poświęcony poległym na frontach ll wojny światowej polskim żołnierzom, wmurowano w nim kamień z Monte Cassino.

Miejsce pamięci, Izbica Kujawska
Miejsce pamięci, Izbica Kujawska © Dominik

Troszkę pojeździłem po mieście i wyruszyłem w drogę powrotną -  Brdów, Koło. Omijam miejscowość Gaj w której znajdują się kolejne grobowce ale w rekompensacie odwiedzam Długie, w którym urodziła się matka  Fryderyka Chopina. Dalej wzdłuż jeziora Modzerowskiego dojeżdżam do Brdowa. Co ciekawe trasa z Izbicy prowadzi pomiędzy dwoma jeziorami, Brdowskie w wielkopolskim i Modzerowskie w kujawsko - pomorskim. Ja jednak jak wspomniałem omijam ten odcinek wybierając trase Długie, Modzerowo.

Kościół ewangelicki, Izbica Kujawska - własność prywatna
Kościół ewangelicki, Izbica Kujawska - własność prywatna © Dominik

Miejsce urodzenia matki Fryderyka Chopina, Długie
Miejsce urodzenia matki Fryderyka Chopina, Długie © Dominik

Modzerowo, Kościół Rzymskokatolicki p.w. św. Stanisława Biskupa
Modzerowo, Kościół Rzymskokatolicki p.w. św. Stanisława Biskupa © Dominik

Jezioro Modzerowskie
Jezioro Modzerowskie © Dominik

Sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, Brdów
Sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, Brdów © Dominik

Jezioro Brdów
Jezioro Brdowskie © Dominik

Z Brodowa drogą wojewódzką przejechałem do Koła a stąd już spokojnie ostanie 35 km w kierunku miejsca zamieszkania :)

Licheń. Muzeum, zamek w Gosławicach

Niedziela, 8 kwietnia 2018 · dodano: 13.04.2018 | Komentarze 1

Sanktuarium odwiedzam na dwóch kołkach trzeci raz od 2015 roku, jednak nigdy nie zataczałem pętli. Chyba wynikało to z braku odpowiedzi czy jestem w odpowiedniej kondycji. Plan był następujący, drogami lokalnymi dojeżdżam do Koła a następnie cały czas kierując się na zachód do Lichenia. Powrót zaplanowałem przez Konin, Turek, jednak jako ciekawostkę dorzuciłem Oddział Muzeum w Koninie. Dlaczego ? Powód to nie odparta miłość do historii a zwłaszcza tej kiedy biegaliśmy boso i polowaliśmy - nie mylić z nocnym buszowaniem w lodówce :D W muzeum znajduje się zrekonstruowany na podstawie wykopalisk w odkrywkach KWB słoń leśny Elephas antiquus. Dacie wiarę że tutaj w wlkp. słonie hasały jak dzisiejsze zające :) Ok. Przejdźmy do fotorelacji.

Dobrów - brama cmentarna
Dobrów - brama cmentarna © Dominik

Wjeżdżamy do Koła
Wjeżdżamy do Koła © Dominik

Osobom przemierzającym trasę do Koła od strony południowej polecam zapoznanie się z niespodziankami. Brak naniesionego terenu jednej z odkrywek kopalni w mapach google to raz a druga bardzo istotna kwestia to sąsiedztwo rzeki Warty. W okresie zimowym tereny przy umocnieniach od wschodniej strony są zalewane z powodu wystąpień. Na koronie wału przy nie ostrożnej jeździe można sobie zafundować zimny prysznic. Osobiście spełniłem oba warunki jednego dnia. Jadąc wieczorem trzymałem się map google. Najpierw wpadłbym do wyrobiska a następnie chcąc bezpiecznie ominąć, jadąc koroną o mały włos nie spadłem, kiedy oślepił mnie ekran nawigacji.

Kierunek Kramsk

Kościół św. Doroty - Sanktuarium Maryjne w Licheniu © Dominik

Źródełko, Licheń
Źródełko, Licheń © Dominik

Z bazyliki wyruszyłem w wzdłuż jeziora Licheńskiego w kierunku Gosławic. Fajna, spokojna trasa :)

Kierunek Gosławice
Kierunek Gosławice © Dominik

Gosławice, Kościół św. Andrzeja Apostoła
Gosławice, Kościół św. Andrzeja Apostoła © Dominik

Zamek w Gosławicach
Zamek w Gosławicach © Dominik

Główną siedzibę Muzeum stanowi bezwieżowy zamek, zbudowany nad południowo-wschodnim brzegiem Jeziora Gosławickiego w latach 1418 - 1426, przez jednego z największych dyplomatów epoki jagiellońskiej, poznańskiego biskupa Andrzeja Łaskarzyca herbu Godzięba. Wzniesiony został na wąskiej piaszczystej łasze od zachodu zamkniętej bagniskiem, od północy wodami jeziora. Od południa dojazd utrudniały bagna i najprawdopodobniej fosa. Od wschodu nie było naturalnych przeszkód broniących dostępu do zamku.

Zamek w Gosławicach - Muzeum Okręgowe w Koninie
Zamek w Gosławicach - Muzeum Okręgowe w Koninie © Dominik

Zamek w XIX wieku powoli tracił funkcję rezydencji. Melchior Łącki był najprawdopodobniej ostatnim właścicielem Gosławic, który mieszkał w zamku. Klemens Kwilecki w 1821 kupił od niego między innymi dobra gosławickie dla swojego syna Hektora, który ożenił się w 1830 r. z Marią Izabellą von Tauffkirchen. Zamieszkali oni w skromnym w owym czasie dworze w Malińcu, który później przebudowano, dodając nowe pomieszczenia.

Byłem tak pochłonięty zwiedzaniem na zewnątrz że pominąłem całe wnętrze zamku. Poniższe zbiory znajdują się w pierwszej części muzeum. Poniżej parteru zbiory z okresu lat przemian w naszym kraju oraz okresu stanu wojennego. Na tyłach jest również skansen maszyn górnictwa odkrywkowego oraz regionu.

Słoń leśny, muzeum w Gosławicach
Słoń leśny, muzeum w Gosławicach © Dominik
W dziale przyrodniczym  zbiorach szczątki kostne wielkich ssaków plejstoceńskich takich jak: mamut Mammuthus primigenius, słoń leśny Palaeloxodon antiquus (najcenniejszy obiekt w zbiorach – jeden z największych i najbardziej kompletnych szkieletów przedstawiciela tego gatunku z dotychczas znalezionych na terenie Europy, duże znaczenie naukowe mają po raz pierwszy na świecie znalezione w komplecie kości nadgarstka i śródręcza słonia leśnego), nosorożec leśny Dicerorhinus kirchbergensis, nosorożec włochaty Coelodonta antiquitatis, prażubr Bison priscus. Szczątki tych kopalnych zwierząt pochodzą z czwartorzędowego nadkładu z okolicznych odkrywek węgla brunatnego oraz pobliskich żwirowni.

Zbiory muzeum
Zbiory muzeum © Dominik

Skansen przy zamku, Gosławice
Skansen przy zamku, Gosławice © Dominik

Skansen, oddział muzeum Konin w Gosławicach
Skansen, Muzeum Okręgowe  w Koninie  © Dominik

Elektrownia Pątnów, jezioro Gosławskie
Elektrownia Pątnów, jezioro Gosławskie © Dominik

Elektrownia jest jedną z trzech elektrowni grupy ZE PAK ( Pątnów, Adamów, Konin ), Adamów została wyłączona na początku 2018 r.

Elektrownia Konin
Elektrownia Konin © Dominik

Elektrownia Konin, wybudowana w latach pięćdziesiątych XX wieku, jest najstarszą elektrownią opalaną węglem brunatnym w Polsce i w Grupie Kapitałowej ZE PAK SA.

Cycle Route 4372599 - via Bikemap.net

Moskwa - Syberia - Łódź

Poniedziałek, 12 marca 2018 · dodano: 12.03.2018 | Komentarze 4

Moskwa, Syberia, kto by nie chciał zobaczyć tak odległe miejsce i jeszcze tego samego dnia zdążyć do domu, okazuje się to bardzo realne ;-) Na trasę wyruszyłem o 5.00, na początek kierując się drogami lokalnymi i wojewódzką do Poddębic, dalej krajową 72 przez Aleksandrów Łódzki, Łódź aż do okolic Brzezin.

Skęczniew - wschód słońca

Łódź, wjazd od Aleksandrowa © Dominik

Park ocalałych,Łódż
Park ocalałych, Łódź © Dominik

Jest najmłodszym parkiem w Łodzi, usytuowanym w dolinie rzeki Łódki, pomiędzy ulicami Wojska Polskiego, Oblęgorską i ogródkami działkowymi przy ul. Źródłowej. W sierpniu 2004 roku, z inicjatywy prezydenta miasta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego odbyły się Obchody 60. Rocznicy Likwidacji przez Niemców Litzmannstadt Ghetto. Istotnym wydarzeniem obchodów było uroczyste posadzenie drzewek pamięci przez Ocalałych z Litzmannstadt Ghetto.

Park ocalałych - pomnik Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata
Park ocalałych - pomnik Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata © Dominik

Polakom ratującym żydów w latach 1939 - 1945

Statua Orła Białego
Statua Orła Białego © Dominik

Ławeczka Jana Karskiego, Kopiec Pamięci
Ławeczka Jana Karskiego, Kopiec Pamięci © Dominik

Park rozciągający się na powierzchni 8,5 ha posiada główną oś kompozycyjną wschód-zachód, jest nią aleja im. Arnolda Mostowicza, łącząca Pomnik z Kopcem Pamięci, wzgórzem o wysokości ośmiu metrów

Widok z szczytu kopca
Widok z szczytu kopca,  © Dominik

W Końcu jestem na miejscu, pamiątkowe zdjęcie i ruszam w kierunku Syberii ;-)

Moskwa - do Syberii ok 10 km
Moskwa - do Syberii ok 10 km © Dominik

Kościół Starokatolicki Mariawitów Podwyższenia Krzyża Świętego, Grzmiąca
Kościół Starokatolicki Mariawitów Podwyższenia Krzyża Świętego, Grzmiąca © Dominik

Opis zbędny - powiedzmy kraina Borysa ;)
Po Moskwie czas na Syberię © Dominik

Syberia zaliczona więc czas pomyśleć o powrocie do domu. Najpierw Łódź gdzie zamierzałem odpocząć a następnie Konstantynów oraz Lutomiers

Las wiączyński - Zbiorowa mogiła ofiar II wojny światowej
Las Wiączyński - Zbiorowa mogiła ofiar II wojny światowej © Dominik

EC1 - Łódź, widok z Dworca Fabrycznego
EC1 - Łódź, widok z Dworca Fabrycznego © Dominik

ul. Piotrkowska, Łódź
ul. Piotrkowska, Łódź © Dominik

Mały odpoczynek w centrum i ruszyłem w kierunku Konstantynowa. Miało być pierwsze 200 km w tym roku a skończyło się wypadkiem, w Łodzi na skrzyżowaniu al. Włókniarzy i Mickiewicza zostałem potrącony przez samochód. Ratownik stwierdził że kask uratował mi życie, niestety muszę się z nim rozstać - uległ zniszczeniu. Pierwszej pomocy udzielono mi w WAM na ul. Żeromskiego, noga w gipsie.